Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Tunel KDP w Łodzi: CPK z wykonawcą ekspertyz technicznych budynków

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
10-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. CPK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Tunel KDP w Łodzi: CPK z wykonawcą ekspertyz technicznych budynków
materiały spółki Centralny Port KomunikacyjnyTunel średnicowy KDP w Łodzi
Ważna informacja dotycząca budowy Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Państwowa spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała firmę, która wykonana ekspertyz budynków znajdujących się na trasie przebiegu tunelu dla szybkich pociągów.

W połowie lutego tego roku spółka CPK otworzyła oferty przesłane przez potencjalnych wykonawców. Z kolei w piątek, 7 marca spośród trzech – bo jedna oferta została odrzucona – wybrana została firma z najkorzystniejszą ceną. To łódzka firma Albraco, która na swojej stronie chwali się oceną techniczną około 170 obiektów w Łodzi oraz w okolicach.

  • Albraco sp. z o.o. z Łodzi: 1,46 mln zł,
  • Info.-Inż.-Media sp. z o.o. z Jabłonnej: oferta odrzucona
  • BZB Projekt Prosta S.A. z Łodzi: 2,20 mln zł,
  • Fort Polska sp. z o.o. z Bydgoszczy: 12,76 mlm zł.
Co ciekawe różnica w stosunku do najdroższej oferty wyniosła ponad 11 mln złotych. Teraz czas na procedury formalne. Jeżeli nie będzie żadnych odwołań, to umowę z wykonawcą będzie można podpisać już w kwietniu. Ten będzie musiał zrealizować zadanie w ciągu pół roku od dnia zawarcia umowy.

Ekspertyza, prognoza stabilności, koncepcja zabezpieczeń

Przetarg dotyczący ekspertyz budynków ogłoszony został na początku tego roku. Jak tłumaczy spółka CPK, w ten sposób chce jak najlepiej przygotować proces drążenia tunelu, tak aby był on bezpieczny dla zabudowy jak i mieszkańców budynków z najbliższego sąsiedztwa kolejowej inwestycji.

Chodzi o ekspertyzy aż 70 budynków mieszkalnych i usługowych, których wstępna ocena stanu technicznego wskazywała na konieczność wykonania dodatkowych analiz i badań. Wykonawca - na co wskazuje CPK - musi przygotować kompletną dokumentację aktualnego stanu technicznego wskazanych budynków i przeprowadzić ich diagnozę. Do jego zadań będzie należało również przeprowadzenie prognozy zachowania się konstrukcji obiektów, podczas budowlanych prac tunelowych i po ich zakończeniu.

Po zakończeniu prac wykonawca ma przedstawić kompletny raport zawierający wnioski i zalecenia, w tym - co podkreśla inwestor KDP - koncepcję zabezpieczeń lub naprawy dla każdego z budynków. Rekomendacje mogą też obejmować działania mające na celu polepszenie stanu technicznego badanych nieruchomości z uwzględnieniem ochrony konserwatorskiej. 

KDP w Polsce. Kolejne prace na terenie Łodzi

Przygotowania do budowy tunelu KDP, to nie pierwsze działania związane z tą inwestycją. Na ukończeniu mają być prace przy komorze startowej "Retkinia" i te związane ze wzmacnianiem fundamentów budynku Łódzkiego Domu Kultury przy ulicy Traugutta. Tam z kolei znajdować się będzie tez komora wydobywcza.

Aktualnie nadal trwa również procedura wyboru wykonawcy samego tunelu. Pośród zainteresowanych tym kontraktem mamy: konsorcjum PORR i PORR Bau GmbH, Gülermak, China Harbour Engineering, konsorcjum NDI i DOĞUŞ İNŞAAT VE TİCARET oraz konsorcjum Torpol i Mirbud.

Drążenie 4,6-kilometrowego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości - jak przekazała spółka CPK - powinno rozpocząć się w czwartym kwartale 2026 roku.

Drugi tunel kolejowy pod Łodzią


Warto wspomnieć, że tunel KDP będzie drugą taką konstrukcją w Łodzi. Pierwszy buduje Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych. Tutaj ostatnio podpisany aneks wskazuje koniec prac na czerwiec 2026 roku, ale wykonawca złożył już wniosek o wydłużenie terminu do czerwca 2027 roku.

Cechą wspólną - prócz tego, że do budowy użyta zostanie również tarcza TBM – jest to, że tunel KDP będzie znów drążony pod zabudową śródmiejską. Stąd zapewne nieuniknione będą relokacje mieszkańców czy czasowe zamykanie niektórych ulic. Natomiast dłuższe zamknięcia obejmą na pewno ulice Gdańską (pomiędzy Zieloną i 6 Sierpnia), Żeligowskiego (pomiędzy 6 Sierpnia a Struga) czy Struga (pomiędzy Żeligowskiego a Włókniarzy), bo tam z kolei będą budowane klatki ewakuacyjne, których wyjścia znajdą się na powierzchni terenu.

Budowa linii kolejowej nr 85 na odcinku Warszawa Zachodnia - Łódź Niciarniana to najbardziej zaawansowany fragment budowanej w Polsce sieci KDP. Jej ukończenie planowane jest na rok 2032. Cały 480-kilometrowy z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia ma zostać ukończony w 2035 roku.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CPK: Zabezpieczymy budynki nad łódzkim tunelem KDP

Infrastruktura

CPK: Zabezpieczymy budynki nad łódzkim tunelem KDP

Roman Czubiński 13 grudnia 2024

Łódzki tunel KDP: CPK przesuwa otwarcie ofert

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: CPK przesuwa otwarcie ofert

Roman Czubiński 27 listopada 2024

Łódzki tunel KDP: Wkrótce umowa na zasilanie

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: Wkrótce umowa na zasilanie

Roman Czubiński 17 czerwca 2024

CPK: Prace nie stanęły. Co się dzieje w Łodzi?

Infrastruktura

CPK: Prace nie stanęły. Co się dzieje w Łodzi?

Roman Czubiński 18 kwietnia 2024

Łódź: Druga komora tunelu KDP – początek prac przygotowawczych

Infrastruktura

CPK z pozwoleniem na budowę łódzkiego tunelu

Infrastruktura

CPK z pozwoleniem na budowę łódzkiego tunelu

Roman Czubiński 17 stycznia 2024

Zobacz również:

CPK: Zabezpieczymy budynki nad łódzkim tunelem KDP

Infrastruktura

CPK: Zabezpieczymy budynki nad łódzkim tunelem KDP

Roman Czubiński 13 grudnia 2024

Łódzki tunel KDP: CPK przesuwa otwarcie ofert

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: CPK przesuwa otwarcie ofert

Roman Czubiński 27 listopada 2024

Łódzki tunel KDP: Wkrótce umowa na zasilanie

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: Wkrótce umowa na zasilanie

Roman Czubiński 17 czerwca 2024

CPK: Prace nie stanęły. Co się dzieje w Łodzi?

Infrastruktura

CPK: Prace nie stanęły. Co się dzieje w Łodzi?

Roman Czubiński 18 kwietnia 2024

Łódź: Druga komora tunelu KDP – początek prac przygotowawczych

Infrastruktura

CPK z pozwoleniem na budowę łódzkiego tunelu

Infrastruktura

CPK z pozwoleniem na budowę łódzkiego tunelu

Roman Czubiński 17 stycznia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5