W połowie lutego tego roku spółka CPK otworzyła oferty przesłane przez potencjalnych wykonawców. Z kolei w piątek, 7 marca spośród trzech – bo jedna oferta została odrzucona – wybrana została firma z najkorzystniejszą ceną. To łódzka firma Albraco, która na swojej stronie chwali się oceną techniczną około 170 obiektów w Łodzi oraz w okolicach.
Co ciekawe różnica w stosunku do najdroższej oferty wyniosła ponad 11 mln złotych. Teraz czas na procedury formalne. Jeżeli nie będzie żadnych odwołań, to umowę z wykonawcą będzie można podpisać już w kwietniu. Ten będzie musiał zrealizować zadanie w ciągu pół roku od dnia zawarcia umowy.
Ekspertyza, prognoza stabilności, koncepcja zabezpieczeń Przetarg dotyczący
ekspertyz budynków ogłoszony został na początku tego roku. Jak tłumaczy spółka CPK, w ten sposób chce jak najlepiej przygotować proces drążenia tunelu, tak aby był on bezpieczny dla zabudowy jak i mieszkańców budynków z najbliższego sąsiedztwa kolejowej inwestycji.
Chodzi o ekspertyzy aż 70 budynków mieszkalnych i usługowych, których wstępna ocena stanu technicznego wskazywała na konieczność wykonania dodatkowych analiz i badań. Wykonawca - na co wskazuje CPK - musi przygotować kompletną dokumentację aktualnego stanu technicznego wskazanych budynków i przeprowadzić ich diagnozę. Do jego zadań będzie należało również przeprowadzenie prognozy zachowania się konstrukcji obiektów, podczas budowlanych prac tunelowych i po ich zakończeniu.
Po zakończeniu prac wykonawca ma przedstawić kompletny raport zawierający wnioski i zalecenia, w tym - co podkreśla inwestor KDP - koncepcję zabezpieczeń lub naprawy dla każdego z budynków. Rekomendacje mogą też obejmować działania mające na celu polepszenie stanu technicznego badanych nieruchomości z uwzględnieniem ochrony konserwatorskiej.
KDP w Polsce. Kolejne prace na terenie Łodzi Przygotowania do budowy tunelu KDP, to nie pierwsze działania związane z tą inwestycją. Na ukończeniu mają być prace przy komorze startowej "Retkinia" i te związane ze wzmacnianiem fundamentów budynku Łódzkiego Domu Kultury przy ulicy Traugutta. Tam z kolei znajdować się będzie tez komora wydobywcza.
Aktualnie nadal trwa również procedura wyboru wykonawcy samego tunelu.
Pośród zainteresowanych tym kontraktem mamy: konsorcjum PORR i PORR Bau GmbH, Gülermak, China Harbour Engineering, konsorcjum NDI i DOĞUŞ İNŞAAT VE TİCARET oraz konsorcjum Torpol i Mirbud.
Drążenie 4,6-kilometrowego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości - jak przekazała spółka CPK - powinno rozpocząć się w czwartym kwartale 2026 roku.
Drugi tunel kolejowy pod Łodzią Warto wspomnieć, że tunel KDP będzie drugą taką konstrukcją w Łodzi. Pierwszy buduje Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych. Tutaj ostatnio podpisany aneks wskazuje koniec prac na czerwiec 2026 roku, ale
wykonawca złożył już wniosek o wydłużenie terminu do czerwca 2027 roku.
Cechą wspólną - prócz tego, że do budowy użyta zostanie również tarcza TBM – jest to, że tunel KDP będzie znów drążony pod zabudową śródmiejską. Stąd zapewne nieuniknione będą relokacje mieszkańców czy czasowe zamykanie niektórych ulic. Natomiast dłuższe zamknięcia obejmą na pewno ulice Gdańską (pomiędzy Zieloną i 6 Sierpnia), Żeligowskiego (pomiędzy 6 Sierpnia a Struga) czy Struga (pomiędzy Żeligowskiego a Włókniarzy), bo tam z kolei będą budowane klatki ewakuacyjne, których wyjścia znajdą się na powierzchni terenu.
Budowa
linii kolejowej nr 85 na odcinku Warszawa Zachodnia - Łódź Niciarniana to najbardziej zaawansowany fragment budowanej w Polsce sieci KDP. Jej ukończenie planowane jest na rok 2032. Cały 480-kilometrowy z
Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia ma zostać ukończony w 2035 roku.